Maurice


Profiel

 

Art-Director

Senior Designer

(te) Enthousiast

“Beeld mag vrij geïnterpreteerd worden. We leggen te veel uit.”

 Ze noemen hem vaak ‘creatief’. Zelf gebruikt hij dat woord liever niet. Marketingtermen, clichés, hij krijgt er een beetje jeuk van. Niet met de massa mee, maar van de gebaande paden afstappen. Mix fictie en non-fictie met een dosis kleur en je weet ongeveer wat je van Maurice van der Werf kunt verwachten. “In Nederland willen we de consument heel erg opvoeden, maar dat is in mijn ogen niet nodig. En het mag wel een beetje schuren.”

Dat roept veel vragen op. Laten we beginnen met: wat doe je en wie ben je?

“Kortgezegd: ik maak mooie dingen. Maar dat doen we hier allemaal, haha. Ik ben senior designer en artdirector, om precies te zijn. En ik weet wie ik ben, maar ik ben ook nog zoekende naar mijn identiteit. Ik weet in ieder geval dat ik houd van een mix van fictie en non-fictie. Er moet iets gebeuren zodat het mensen activeert om iets te doen. Of dat nu om een foto, video of concept gaat. Het laat zien waar je voor staat, zodat je boven de rest uitsteekt. Ik laat graag twee werelden samenkomen: de belevingswereld van het bedrijf en de boodschap die je wilt vertellen.”

 Dat moet goed klikken met Daniel. Hoe ben je bij Studio 17X terechtgekomen?

“Het klikt zeker goed met Daniel en we kennen elkaar al een hele tijd. Twee jaar geleden vroeg hij me om een concept voor een project te ontwikkelen en dit jaar hebben we die samenwerking weer opgepakt met Studio 17X. Daniel is heel technisch en conceptueel, ik kan op mijn beurt goed het verhaal vertellen van een bedrijf, de kernwaarden erin terug laten komen en consequentie aanbrengen in een serie uitingen. Ik heb heel veel ideeën in mijn hoofd, ik wil dat die eens tot uiting komen. Niet zeggen maar doen. Dat kan bij Studio 17X. We vullen elkaar goed aan en halen het beste in elkaar naar boven. En we delen een visie. We zijn er beide van overtuigd dat je met alleen beeld kunt vertellen wat je bedoelt. Beeld mag vrij geïnterpreteerd worden. Tekst en uitleg kunnen best achterwege worden gelaten.”

 Toch moet je eens uitleggen waar die passie voor beeld vandaan komt.

“Dat had ik als klein kind al. Ik was toen altijd aan het kleuren, knutselen en bouwen. In de jaren 80 en 90 had je ook nog geen mobieltjes, tablets en PlayStations, dus ik moest mezelf zien te vermaken. Met veel fantasie lukte dat eigenlijk altijd wel. Dat heeft me gevormd tot wie ik nu ben. De wereld voor kinderen is ontzettend mooi. De kleurrijke Disneyfilms, ik kan er nog steeds van genieten en verdwalen in die wereld van fictie. Maar er zijn ook genoeg films voor volwassenen die ik bewonderenswaardig goed vind. De reclame van Rolo ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’ is een klassieker, net als de man die met acupunctuurnaalden in zijn hele lijf van een brandend gebouw moet springen, een commercial van Centraal Beheer Achmea. Het zijn minifilms die ik me over twintig jaar nog kan herinneren. En ze hebben allemaal één ding gemeen: er komt geen gesproken woord in voor.”

Je spreekt met veel enthousiasme over je vak. Moeten anderen je soms ook afremmen?

“Dat is het ‘m. Ik weet van mezelf dat ik af en toe even op de rem moet trappen. Even stilstaan, want ik kan wel doordraven. Ik ben eigenlijk al over de finish heen voordat het project is gestart. Ik steek veel energie in de dingen die ik doe. Dat enthousiasme moet soms even worden getemd. Uiteindelijk komt dat het product ook alleen maar ten goede. En dat is wat ik wil: een perfect eindresultaat en een blije klant.”